Gränslösa möjligheter på nätet

Två som skakar hand genom en datorskärm. Bild: Pixabay

Att äta middag eller dricka en kopp kaffe tillsammans virtuellt har plötsligt blivit ett vardagligt sätt att hålla kontakt. Nu om någonsin testas både IT-kunskaper och olika plattformar för att mötas virtuellt

I dessa tider märks det hur viktigt det är att ha kunskaper och färdigheter i IT.  Då den fysiska sociala kontakten bland människor minskat drastiskt, har samtidigt kontakten i den virtuella världen ökat.  

På FSS har de sedvanliga träffarna i mötesrummen och kontor mellan personal, arbetsgrupper och styrelse ändrat form och sker nu i virtuella mötesrum på webben. En del seminarier, som bokats in tidigare under normalläget, har på snabb varsel omformats till det virtuella och förflyttats till nätet.
Det kan finnas en mental tröskel då man måste ta sig an ett nytt sätt att kommunicera och delta i gruppsamtal på nätet. Det kan också vara aningen arbetsdrygt att få tekniken att samspela till en början. Men då man blivit bekant och lärt sig dessa nya sätt att kommunicera samt fått tekniken att fungera för första gången, så blir det lättare att delta i fortsättningen. De olika virtuella mötesplattformarna är inte perfekta, men de flesta av de populäraste webbmötessystemen är till största delen tillgängliga och användbara för förstoringsprogram- och skärmläsaranvändare.

Skype har länge varit den universella lösningen för gruppsamtal på webben och är så gott som synonym för webbmöten och -samtal. Det har vid behov varit möjligt under en längre tid att delta i FSS rf:s styrelsemöten via Skype. Skype är beprövat och fungerande, också för synskadade. FSS personal- och arbetsgruppsmöten har den senaste tiden skett i Google Meets, som bl.a. möjliggör smidigare möteskallelser via kalendern och e-postutskick.

Microsoft Teams är en annan liknande plattform, som används av många organisationer i dagens läge. Utvecklingen inom system för webbmöten har den senaste tiden gått snabbt framåt och många olika plattformar för webbmöten har dykt upp. Detta är i sig är en bra sak, men också en utmaning, då man måste vara flexibel och lära sig alla dessa olika system samt att få tekniken att fungera oberoende av plattformen. Dessa olika system fungerar dock på samma sätt och följer samma riktlinjer det vill säga att ansluta sig till och delta i ett virtuellt möte går enligt samma procedur. I de flesta fallen får man av anordnaren en e-post, som innehåller en länk till mötet. Genom att följa länken så skickas man med webbläsaren till mötesplatsen och till nästa är det tur att ge tillåtelse åt sin webbläsare att använda datorns mikrofon och möjligtvis webbkameran. Som deltagare ska man ge sitt namn och sedan vänta på att man blir insläppt till mötet varefter diskussionen kan påbörjas.
Ett gemensamt krav för all dessa olika lösningar är att man behöver god datorvana, en mikrofon och givetvis högtalare för att kunna kommunicera. Bärbara datorer i dagens läge har inbyggd mikrofon och högtalare, dock är t.ex. USB-hörlurar med mikrofon det bättre redskapet, då ljudkvaliteten i dessa är bättre och minskar på ljudrundgång.

Fakta: Exempel på olika plattformar och appar

Skype – Finns både som webbversion, skrivbordsappversion och telefonappversion. Man behöver ett Skype- eller Microsoft-konto för användning.
Whatsapp – Smarttelefonapp med vilken man kan skapa gruppsamtal för upp till fyra personer som finns sparade i kontakterna. 
Google Meets – Webbversion med möteslänk för deltagare. Som deltagare behöver man inte ett Google-konto för att delta.
Microsoft Teams – Microsoft har börjat utveckla Teams i högre grad. Företag och organisationer som använder sig av tjänsterna i Microsofts moln kan utnyttja Teams. Deltagare behöver inte ett konto för att delta i Teams - möten och man kan delta antingen via webbläsare eller en skild skrivbordsapp.
Exempel på andra sätt att hålla kontakt med sina bekanta under dessa tider: Vanliga telefonsamtal, SMS textmeddelanden, e-post.

Text: Cristian Söderberg