För erfarna talare och nya aspiranter – Erfarenhetstalarkurs vid Campus Norrvalla 6–7.2.2020

17.2.2020 uppdaterad 7.2.2023

Resan till erfarenhetstalarkursen var ett äventyr i sig för många av oss! Finland är ett långt land och vi hade kursdeltagare från hela Svenskfinland, inklusive Åland.

En grupp personer sitter och lyssnar i en föreläningssal. En ljud ledarhund sover på golvet.

Planeringen av resorna var ett krävande arbete som gjordes i samarbete mellan alla rehabiliteringsrådgivare och förbundssekreteraren och det krävde ett gott samarbete mellan oss och alla som deltog på kursen.

Vi färdades till kursen med allt från båt, tåg och buss till taxi. Resorna gick smidigt och innehöll flera stunder av trevlig samvaro. Undertecknad tyckte det var speciellt spännande när vi gick som ett långt tåg i tåget, genom flera vagnar uppåt och nedåt till en fullspäckad restaurangvagn för att få förfriskningar på vägen. Vi klarade det galant tillsammans!

När vi väl landat på Norrvalla blev vi varmt mottagna av vår rehabiliteringsrådgivare Ulla-Britt Ingman som har sitt kontor på Norrvalla och därmed känner byggnaden in och ut. Vi checkade in och efter en god lunch med avkoppling välkomnades kursdeltagarna av Ulla-Britt och vår andra rehabiliteringsrådgivare Ann-Catrin Tylli.

Inledningsvis fick deltagarna tillsammans med Ann-Catrin berätta om sina tankar om hur det är att fungera som erfarenhetstalare och vad man kan ge som erfarenhetstalare. Tankar som kom upp var bland annat att det ger självkänsla, man kan ge tillbaka till omvärlden, öka förståelsen, öka på livsmodet hos till exempel ny synskadade och att när man ger, så får man också själv tillbaka.

Därpå följde den administrativa biten med frågor om det praktiska, som hölls av undertecknad, rehabiliteringschef Johanna Meriläinen. Vi hade en givande diskussion och vi tackar för alla synpunkter och frågor!

Efter en fikapaus fick vi ta del av erfarenhetstalare Marina Sippus historia. Hon har inte en synnedsättning utan berättade om en annan problematik i sitt liv och hur det format henne och hennes liv idag. Genom att lyssna på henne fick kursdeltagarna reflektera över hur det kändes att vara som publik. Hennes berättelse väckte mycket tankar och resonerade hos flera.

På kvällen fick vi god middag och efter det gick flera ut på en rask promenad i det fina vintervädret med köldgrader och snö. Andra besökte bassängen för en medryckande vattengymnastik, som fick en både tränad och glad! Vi hade till och med fem ledarhundar på plats på kursen, vilka jobbade flitigt och blev väldigt omgosade när de var lediga utan sele.

Nästa dag körde vi igång direkt efter frukost med ett fullspäckat och intensivt program med teaterpedagog Nina Dahl-Tallgren. Teman var ”kommunikation med retorik” och hur ”trollbinder jag min publik”. Vi tränade på ett fysiskt välkomnande och öppet kroppsspråk. Detta fick mycket tack från deltagarna och det var något som många sade sig kunna använda sig av under kommande uppdrag. Vi fick också ta del av röstövningar och tips på en fungerande struktur då man håller tal.

De tips Nina gav var:

• Tänk på vem du talar till
  • Använd korta meningar
  • Förenkla, håll pauser - skapa spänning
  • Talet skall förmedla både en känsla och ett budskap
  • Öva ditt tal!
  • Variera röstläge och betona viktiga ord

Resan hemåt var varierande lång för oss alla, från alla håll och kanter som vi kommer. Utgående från responsen i kursutvärderingen fick alla någonting med sig från kursen som vägkost hem. Kursen upplevdes väldigt givande och det som speciellt önskades var fortsättningskurser och att kursen kunde vara ännu längre. Detta gläder oss som planerade kursen och vi hoppas att vi även i framtiden kan möta alla förväntningar som finns.

Nu önskar vi er alla nya och erfarna Erfarenhetstalare givande uppdrag i FSS vägnar och tackar för dem i förväg!