"Förstoringskortet är roligast"

4.10.2021 uppdaterad 1.2.2023

Charlotta Saari i Åbo hör till de förstaklassare som fått hem en broschyr om ögonhälsa. 

Sexåriga Charlotta Saari testar ett förstoringskort i Åbo stadsbibliotek. Mamma Katarina Katajainen sitter bredvid.

–Jag känner ingen som är blind. Men jag har varit på ögonkontroll.
Charlotta Saari har i likhet med andra energiska sexåringar svårt att sitta helt stilla i en stor och mjuk fåtölj. Hon vrider sig så att hon ligger upp och ner i den gula stolen och kikar upp under den blonda luggen.
Charlotta är en av de 3 218 förstaklassare som fått hem en broschyr om ögonhälsa och synutmaningar.
Stina Nygård, rehabiliteringsrådgivare vid Förbundet Finlands Svenska Synskadade (FSS), berättar att broschyren är en del av Synligan, ett projekt som syftar till att nå barn och familjer förbundet inte har kontakt med.
– Vi vill uppmärksamma synutmaningar och informera om vår verksamhet. Vi hoppas att barn som har en konstaterad synnedsättning eller betydande utmaningar i synanvändning tar kontakt med oss projektansvariga, det vill säga mig eller Tina Hultgren.
Broschyren har skickats till hushåll där det finns ett barn som är fött 2014 och har börjat i svensk skola i höst. Tanken är att broschyren ska skickas ut till hushåll med en förstaklassare under åren 2021 till 2024.

Förstoringskort
Charlotta Saari besöker tillsammans med sin mamma Katarina Katajainen Åbos stadsbibliotek den här lördagseftermiddagen. 
Ett förstoringskort som finns med i Synligans broschyr ligger på bordet framför dem. Med hjälp av kortet får barnen en bild av hur det är att ha problem med synen. Många med synnedsättning använder förstoringsglas för att läsa. Charlotta Saari griper förstorings-
kortet med sina små händer och låter det löpa över texten i Från Apa till Sapiens, en bok om mänsklighetens historia för barn. Bokstäverna och bilderna ser enorma ut under kortets glas.
– Alla har sura miner i den här boken, konstaterar hon.
Förstoringskortet är det mest spännande i broschyren anser Charlotta. En av de uppgifter som finns i broschyren är att med hjälp av förstoringskortet söka upp små kryp och annat spännande.
– I trädgården hittade jag en död geting. Och spindelägg. Och en spindel! Jag försökte hitta en snigel också, men det var för soligt!

Skärmar gör ögonen trötta
Katarina Katajainen berättar att de hemma har bekantat sig med ögats anatomi och pratat en hel del om skärmtid. Synligan påpekar att långa stunder framför en skärm är ansträngande för ögonen. Broschyren innehåller därför en kom ihåg-läxa; 20-20-20 regeln. Det betyder att efter 20 minuter vid en skärm borde man ta en 20 sekunders paus under vilken man tittar minst 20 meter bort. 
– Den här broschyren är nog jättebra för dem som börjar använda mobiltelefon mer och mer, säger Katarina.
Hon har märkt hur snabbt barn som just fått en telefon lär sig att använda den under sysslolösa stunder. 
– I till exempel skolbussen brukar barnen snabbt gräva fram telefonen.
Charlotta anser, efter en stunds funderande, att 20-20-20 regeln inte är svår att följa innan hon stiger upp och går ett varv runt fåtöljen. Det är tydligt att hon gärna skulle gå hem nu. Hennes kasse är full av lånade böcker som väntar på att bli lästa.
Har du funderat på hur det skulle vara att se riktigt dåligt?
– Näää. Men jag har varit på ögonkontroll.
Katarina berättar att hon ville kontrollera Charlottas syn eftersom det verkar som om Charlotta ibland har lite svårt att se och får trötta ögon, till exempel när hon tittar på TV.
– Charlotta har inga ögonsjukdomar. Men vi fick ett recept för glasögon om det skulle behövas längre fram. 
Charlotta packar ner Synligans broschyr och förstoringskortet i sin kasse. Dags att gå. Hon suckar när Katarina frågar om de i skolan pratat om synutmaningar och synnedsättning.
– Men mamma! Jag har ju gått i skolan i bara fyra veckor!    
Synligan understöds av Elli Maria och Anna Sofias Ruuths fond och är ett samarbete mellan FSS och Kulturfonden.

Text och foto: Pontus Anckar