Tänk på elevernas ögon - inför mobilförbud!

22.11.2024 uppdaterad 22.11.2024

Utlåtande: FSS stöder förslaget att införa användningsförbud av mobiltelefoner i skolan, både under lektionstid och rasterna, med vissa undantag.

8 skolelever vid pulpeter i ett klassrum fokuserar på sina mobiler. En ung kvinna utan mobil får ingen uppmärksamhet av dem där hon står med papper i händerna.

20.11.2024

Förbundet Finlands Svenska Synskadades utlåtande gällande regeringens proposition med förslag till ändring av lagen om grundläggande utbildning

Har ni något att yttra angående 29 §, som gäller telefoner
och andra mobila enheter?

Förbundet Finlands Svenska Synskadade (FSS) föreslår ett tillägg till 29 § enligt följande:
Elever får inte använda telefon eller någon annan mobil enhet under hela skoldagen,
med undantag för användning med lärarens tillstånd i inlärningssyfte eller med rektorns
eller lärarens tillstånd, för sin personliga hälsovård, som hjälpmedel eller som en rimlig
anpassning för individuella behov relaterade till funktionsnedsättning.

FSS förslag går i linje med Artikel 24 i FN konvention om rättigheter för
personer med funktionsnedsättning föreskriver att konventionsstaterna ska
säkerställa att personer med funktionsnedsättning har rätt till utbildning
utan diskriminering och på lika villkor, med stöd för att utveckla
självständighet och sociala färdigheter för full och jämlik delaktighet i
utbildning och samhälle.
Barn med funktionsnedsättning kan behöva tekniska hjälpmedel i
undervisningen, och i vissa fall kan en mobiltelefon eller annan mobil enhet
som beviljats som hjälpmedel vara nödvändig. Det är därför mycket viktigt
att fortsatt tillåta sådan användning. Även av hälsoskäl är det viktigt att
tillåta mobiltelefoner.

Tekniska hjälpmedel som mobiltelefoner är viktiga för att göra
inlärningsmaterial och lärmiljöer mer tillgängliga (Unesco, Global
Education Monitoring Report 2023: Technology in Education).
FSS vill använda tillfället att påminna att också Unesco påpekar i sin
rapport att tekniska hjälpmedel endast är effektiva om läraren har tillräcklig
kompetens att använda dem och om eleven erbjuds adekvat stöd för att
använda hjälpmedlen.
FSS stöttar förslaget att införa ett användningsförbud av mobiler i skolan. I
WHO:s rapport från 2019 (World Report on Vision) konstateras att minskad
tid utomhus, ökad närarbetstid och urbanisering bidrar till en global ökning
av närsynthet bland barn. Globalt är redan var tredje barn närsynt (Global
prevalence, trend and projection of myopia in children and adolescents
from 1990 to 2050: a comprehensive systematic review and meta-analysis).
Närsynthet ökar risken för allvarliga ögonsjukdomar tidigare i livet jämfört
med om synen inte varit närsynt från början. Allvarliga ögonsjukdomar höjer
markant risken för att utveckla en synnedsättning.

Har ni andra kommentarer angående förslagen som
gäller telefoner och andra mobila enheter?

FSS framför att barnens synutveckling gynnas av att ta paus från närarbetet
under rasterna i skolorna samt vistas utomhus i naturligt ljus. Ögat och
synen utvecklas genom interaktion med omgivningen. Synens utveckling
stöds av variation och avbrott i närarbete. Regelbunden exponering för
naturligt ljus har också visat sig ha en positiv inverkan på barnens
synutveckling.

Enligt FN artikel 29 ska utbildningen främja utvecklingen av barnets
personlighet, anlag och förmågor till deras fulla potential. Samtidigt
säkerställer FN artikel 24 barnets rätt till bästa möjliga hälsa och tillgång till
nödvändig vård. Att begränsa mobiltelefonanvändning under hela
skoldagen till enbart de fall där barn behöver mobilen för inlärningssyfte
godkänd av lärarn, som hjälpmedel pga. funktionsnedsättning eller av
hälsoskäl - är i linje med FN konvention om barnets rättigheter.